Resurse utile


În lumina schimbărilor tehnologice continue, se impune o abordare meticuloasă pentru a evalua cum aceste evoluții afectează cerințele de competențe ale angajatorilor. Cerințele pieței muncii sunt tot mai complexe, formarea profesională continuă devine un aspect esențial pentru succesul organizațiilor. Instrument puternic în constrained unei cariere de succes, învățarea continuă nu doar că susține îmbunătățirea cunoștințelor și a abilităților, dar are și un puternic impact în ceea ce privește adaptarea la schimbările constante economice și tehnologice la care suntem supuși, ajutându-ne chiar să... [citeste mai mult]
În era contemporană, progresul tehnologic redefinește în mod constant peisajul economic și social, impunând schimbări semnificative în ceea ce privește cerințele de competențe pe piața muncii. Atât progresul tehnologic cât și digitalizarea au devenit piloni fundamentali ai transformărilor radicale ce redefinesc întregul nostru mod de viață. De la metodele de comunicare și producție la felul în care ne organizăm și gestionăm informația, tehnologia și digitalizarea au pătruns în toate straturile societății, modelând într-un mod fără precedent modul în care experimentăm lumea din jurul nostru. C... [citeste mai mult]
PROGRAMUL OPERAŢIONAL CAPITAL UMANAxa prioritară nr. 6 - Educație și competențeObiectiv Specific.6.12. - Creșterea participării la programele de formare profesională continuă, cu accent pe acei adulți, cu un nivel scăzut de calificare și persoanele cu vârsta de peste 40 ani, din zone rurale defavorizate, inclusiv prin recunoașterea și certificarea rezultatelor învățării dobândite în contexte non-formale și informaleCod proiect: POCU/726/6/12/134995Titlu Proiect: Sprijin pentru creșterea nivelului de calificare al angajațilorASSOC prin proiectul „Integrarea Durabilă a persoanelor refugiate din... [citeste mai mult]
PROGRAMUL OPERAŢIONAL CAPITAL UMANAxa prioritară nr. 6 - Educație și competențeObiectiv Specific.6.12. - Creșterea participării la programele de formare profesională continuă, cu accent pe acei adulți, cu un nivel scăzut de calificare și persoanele cu vârsta de peste 40 ani, din zone rurale defavorizate, inclusiv prin recunoașterea și certificarea rezultatelor învățării dobândite în contexte non-formale și informaleCod proiect: POCU/726/6/12/134995Titlu Proiect: Sprijin pentru creșterea nivelului de calificare al angajațilorASSOC prin proiectul „Integrarea Durabilă a persoanelor refugiate din... [citeste mai mult]

Ce inseamna cod COR ?

2023-01-16 09:45:18
Pe plan mondial oamenii muncesc în domenii foarte variate, dar majoritatea ocupațiilor actuale sunt foarte asemănătoare, indiferent de continent si de țară. Clasificarea Internațională Standard a Ocupațiilor (ISCO), cunoscută de asemenea sub acronimul englez ISCO, este o structură de clasificare emisă de Organizația Internaționala a Muncii (OIM) menită să organizeze informațiile domeniului muncă și de ocupare a forței de muncă. Acest standard international îsi propune să:● usureze comunicarea internatională privind tipul de muncă prestată de diferite persoane în diferite meserii, atât ca ocup... [citeste mai mult]
Pentru toti cei care au organizat cursuri finantate prin POSDRU 2007-2013 una dintre marile probleme a reprezentat-o atragerea persoanelor din grupul tinta la cursuri. Dificultatile au aparut mai ales în perioada 2013-2015, datorita inexistentei unor canale de comunicare bine definite. Înca din 2009 mai multi jurnalisti români au început sa prezica “moartea presei scrise”, iar în 2012 afirmatiile de acest gen erau deja confirmate de datele furnizate de Biroul Român de Audit al Tirajelor (BRAT), care aratau clar un trend descendent al vânzarilor pentru toate ziarele. Evident, restrângerea tir... [citeste mai mult]
 HOTARÂRE pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, aprobate prin Hotarârea Guvernului nr. 522/2003 Intrata in vigoare la 17.07.2015   În temeiul art. 108 din Constitutia României, republicata, Guvernul României adopta prezenta hotarâre.     ART. I Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, aprobate prin Hotarârea Guvernului... [citeste mai mult]
Multi dintre dvs. ati auzit probabil sloganurile “Investeste permanent in tine” si “Investeste în educatie pentru a construi un viitor mai bun”. Auzind aceste sloganuri cei mai multi isi spun că 12 ani de studii, sau chiar mai mult decât atât, le-au fost de ajuns. Copiii si adolescentii trebuie să invete iar adultii trebuie să isi vadă de muncă.Afirmatii de acest gen erau partial adevărate acum mai bine de 25 ani, când te angajai intr-o intreprindere pe viată. Acum lucrurile s-au schimbat, si nici un loc de muncă nu mai este sigur, deoarece mul... [citeste mai mult]
In presa românească, legat de domeniul IT, găsesti destul de des titluri răsunătoare de genul “Romania, unul dintre cele mai mari centre din Europa pentru specialisti IT”, “Tineri specialisti IT din România, pe podium la cel mai mare concurs de profil organizat in Parlamentul European”, “Românii sunt vârfurile Europei pentru giganti ca Microsoft, Oracle sau Intel” si multe altele de acelasi gen. Asta i-a făcut pe multi să creadă că in general românii sunt foarte buni in domeniul IT. Se pare că lucrurile stau putin altfel: doar... [citeste mai mult]
Există numeroase firme si organizatii care organizează cursuri de formare profesională sau cursuri de dezvoltare personală dar pentru toti aceia care organizează astfel de cursuri este din ce in ce mai greu să isi promoveze cursurile. Acum 10 ani reţeta promovãrii era relativ simplă, mai ales pentru firmele din provincie: iţi autorizai un curs si dădeai 1-2 sãptãmani anunturi in ziarul local cu cel mai mare impact, pentru a avea un număr convenabil de persoane inscrise. In ultimii ani, odată cu cresterea numărului de utilizatori ai internetului, tirajul majoritatii ziarel... [citeste mai mult]
Potrivit definitiilor furnizate de Comisia Europeana “Educatia formala a adultilor“ semnifica, în general, activitati de învatare ce conduc la diplome si certificate echivalente acelora care ar putea fi obtinute în sistemul scolar sau în cel al învatamântului superior. Termenul de “educatie formala a adultilor“ poate include o gama larga de activitati de învatare. Definitii ale învatarii formale, non-formale si informaleLa nivel european, exista în prezent doua lucrari principale terminologice de referinta care a... [citeste mai mult]
După ce ai terminat o scoală esti “sătul” de stresul examenelor si iti doresti să nu mai treci prin asa ceva. Chiar si atunci cand ceea ce inveti iti place, examenele si evaluările crează o stare de agitatie si nervozitate, pe care mai departe vei incerca să o eviti.Cu toate astea, dacă vrei “să iti meargă bine in viată”, trebuie să inveti mereu. Dacă nu esti convins de acest lucru iti oferim noi 5 motive pentru a continua să inveti si după ce ai terminat un liceu sau o facultate. Cariera: după ce ai terminat scoala si incepi să lucrezi inveti o sumedenie de lucruri... [citeste mai mult]
Înca din 2013 guvernul României a luat in discutie posibilitatea de a introduce burse diferențiate pentru studenții care urmează specializări cerute pe piața muncii. Asta fiindcă multi tineri urmează scoli si universităti care le oferă sansa obtinerii unei diplome care “sună foarte bine”, dar care nu le oferă nicio sansă de a găsi un loc de muncă. De exemplu, multi tineri consideră că e ceva deosebit să termini o facultate care iti oferă o diplomă de “Manager”, dar putini stiu că la varsta de 23-24 de ani, cel putin in Romania, sansele de angajare pe o fun... [citeste mai mult]
Sună putin cam ciudat, mai ales atunci cand e vorba de adulti. In Romania aproape toată lumea a urmat o scoală si logica spune că după cei ai frecventat 8 ani o scoală in mod sigur stii cum să inveti.Cu toate acestea, cine a avut curiozitatea să caute in lista competentelor comune mai multor calificări, a găsită “competenţa de a învăţa”, si o serie de firme autorizate să desfăsoare cursuri de formare profesională organizează cursuri pe această temă. Mai mult decat atat, Uniunea Europeană încurajează statele membre să creeze oportunităţi de învăţare pentru adulţi... [citeste mai mult]
Cei care sunt implicati in educatia adultilor stiu deja foarte bine ce insemnă POSDRU (Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane). Acest program este interesant atat pentru firmele care organizează cursuri de formare profesională cat si pentru traineri datorită fondurilor alocate pentru derularea acestui program si a obiectivelor umărite de acesta. POSDRU isi propune să contribuie la cresterea competitivitătii, prin corelarea educatiei si învătării pe tot parcursul vietii cu piata muncii si asigurarea de oportunităti sporite pentru angajarea a 1.650.000 de persoane.... [citeste mai mult]
Dacă v-ati hotarat să urmati un curs de formare profesională trebuie să aveti in vedere mai multe aspecte legate de decizia luată: Cum alegeti cursul potrivit ? Numărul furnizorilor de formare profesională a crescut foarte mult in ultimii ani si ca atare in momentul de fată există pe piată o ofertă extrem de variată de cursuri. Ca in orice domeniu ofertele diferă si din punct de vedere calitativ, de la cursuri desebit de utile, sustinute de adevărati profesionisti, la cursuri formale, la finalul cărora singurul lucru obtinut este o bucată de hartie numita ”Diploma”. Atunci &nb... [citeste mai mult]
Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice a pus la dispozitie o serie de informatii statistice privind evolutia în domeniul ocupării, mobilităţii si şomajului in 2013. Potrivit acestor informatii la sfârşitul lunii decembrie 2013 rata şomajului înregistrat la nivel naţional a fost de 5,65% iar numărul total de şomeri de 512.333 persoane. Astfel, pe parcursul anului anterior 826.142 de persoane au intrat in randul somerilor, in timp ce alti 807.584 de oameni au iesit din evidentele agentiilor pentru ocuparea fortei de muncă. Dintre acest... [citeste mai mult]
In procesul de instruire există multe diferenţe între instruirea adultilor si instruirea copiilor, elevilor si chiar a studentilor.Studenţii si elevii sunt (în general) tineri care posedă puţine cunoştinţe practice şi au o scurtă experienţă de viaţă. Nu au experienţă profesională şi nici referinţe ce pot fi comparate cu cele dobândite de profesor. Chiar dacă profesorii intenţionează să aplice metode şi tehnici de învăţare moderne şi atractive diferentele existente intre elevi si profesori duc la multe constrângeri in predare.Cursantii adulţi care participă la ac... [citeste mai mult]
Multi specialisti in management au criticat felul in care afacerile mici sunt conduse in Romania, spunand că multe IMM-uri: sunt create, adesea, fără o motivatie fermă si precisă, fără o analiza complexă a mediului de afaceri, fără o întelegere serioasă a oportunitătilor de afaceri si fără o matură chibzuintă si planificare a afacerii;se bazează foarte des pe oportunitati de afaceri temporale si nu pe cele de perspectivă;sunt conduse, în cea mai mare parte, în mod empiric, la întâmplare, fără a aplica niciun principiu de management stiintific, de catre î... [citeste mai mult]
Orice om isi doreste un loc de muncă bine plătit. Din păcate in Romania sansele de a castiga bine sunt destul de mici si acesta este probabil principalul motiv pentru care in prima lună a anului 2014 cei mai multi romani interesati de un job au căutat pe google folosind cuvintele cheie “Locuri de muncă in străinătate”.Cei care au fost la munca intr-o altă tară stiu insă că nu e deloc simplu să lucrezi in străinătate. Din banii pe care ii castigi trebuie să iti platesti chiria, să iti cumperi cele necesare traiului zilnic iar apoi să trimiti bani acasă pentru ceilalti membrii ai fam... [citeste mai mult]
Recunoasterea in străinatate diplomelor de calificare obtinute in Romania e o problemă care ii preocupă pe tot mai multi romani. Cei plecati la muncă in străinătate sunt interesati să isi echivaleze calificările obtinute in Romania cu cele din tările in care lucrează, pentru a obtine un loc de muncă mai bine plătit. Acest lucru este posibil in baza Ordinul nr. 51/2007 al Ministrului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si al conventiilor international la care Romania a aderat.Primul pas este obtinerea unui atestat care să dovedească calificarea, respectiv experienta profesională pe care o... [citeste mai mult]
Atunci cand doresti să te angajezi undeva esti intrebat de calificarile pe care le ai. In principiu toată lumea stie că pentru a dovedi că ai o anumită calificare trebuie să ai o diplomă care să ateste acest lucru, dar mult mai putină lume stie exact care sunt conditiile legale pentru a obtine o diplomă si ce trebuie să faci concret pentru a te califica intr-o meserie.Potrivit definitiei din DEX: CALIFICÁRE, calificări, s. f. Acțiunea de a (se) califica și rezultatul ei; pregătire într-un anumit domeniu de activitate profesională; calificație. ♦ Etapă eliminatorie înt... [citeste mai mult]
Educatia adultilor cuprinde totalitatea acelor procese care inlocuiesc sau continua educatia initiala, pentru completarea continua a  cunostintelor generale sau de formare profesionala.Educatia adultilor e un subiect care a intrat in atentia multor cercetatori. Nu trebuie să fii un expert deosebit ca să iti dai seama că un adult are o capacitate de invatare si disponibilitate pentru aceasta mai mică decat a unui copil. De aceea este evident că nu se poate gândi procesul de instruire la adult prin instrumentele utilizate în cazul copilului.Expertii au incercat să treacă... [citeste mai mult]
Termenul de training provine din limba engleză si se referă la o activitate organizată ce vizează difuzarea de cunostinte si/sau instrucțiuni in scopul cresterii performanțelor persoanei instruite si al aducerii acestuia la un anumit nivel din punct de vedere al abilitătilor si aptitudinilor, astfel incat persoana respectivă să poată ocupa un anumit post.Dacă ar fi să căutăm un echivalent in limba romană ar trebui să ne gandim la mai multi termeni, ca de exemplu, educatie / invatamant / instruire, desfăsurate cu scopul imbunătătirii abilitatilor si atitudinilor necesare unei persoane pentru... [citeste mai mult]
Incepand cu anul 2008, cand au demarat propriu-zis primele proiecte finantate prin Fondul Social European, Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (cunoscut si sub denumirea de „POSDRU”) in Romania au existat numeroase oportunitati de instruire gratuita. POSDRU are ca obiectiv general dezvoltarea capitalului uman si cresterea competitivitătii, prin corelarea educatiei si învătării pe tot parcursul vietii cu piata muncii, iar unul dintre principalele obiective specifice il reprezinta promovarea educatiei si formării initiale si continue de calitate, in... [citeste mai mult]
In diverse publicatii si articole dedicate educatiei adultilor intalnim destul de frecvent termenii de “formarea profesionala” si “dezvoltarea profesionala”. Cei doi termeni sunt asemanatori si din anumite puncte de vedere semnificatia nu este foarte diferita, dar fiindca totusi exista niste diferente,vom incerca sa clarificam semnificatia acestora.Formarea profesionala este un proces complex de instruire pe parcursul caruia oamenii dobândesc cunostinte teoretice si practice necesare desfasurarii activitatii lor curente. Formarea profesionala demareaza cu “p... [citeste mai mult]
In sens traditional, cariera profesionala inseamna o succesiune de etape in urma carora individul ajunge intr-o functie “inalta”, cu recunoastere sociala si bine platita (cariera manageriala, medicala, cariera didactica, militara, etc.). Avansarea persoanei în domeniul de activitate in care lucreaza este insotita de o crestere a prosperitatii financiare, o crestere a responsabilitatilor dar si a prestigiului si a puterii. Termenul este complex si expertii au ajuns la concluzia ca atunci cand vorbim de cariera trebuie sa facem distinctie intre cariera obiectiva (care include... [citeste mai mult]
Ca si in 2011, si in vara anului 2012 o buna parte din absolventii de liceu nu au trecut examenul de bacalaureat. Anul trecut aproape 44,5 la suta dintre liceeni au promovat, iar in 2012, dupa sesiunea din vara, doar 43% dintre absolventi au obtinut nota de trecere la examenul de bacalaureat. In timp ce o parte dintre cei care acum au statut de „absolvent de clasa a XII-a fără diplomă de bacalaureat" viseaza ca vor reusi sa isi gaseasca un loc de munca in vestul Europei, restul, care realizeaza ca in contextul revenirii crizei fara experienta si fara o calificare sansele de angaja... [citeste mai mult]
In ultimii ani au aparut sute de firme care organizeaza cursuri de instruire si calificare. In principiu participarea la orice curs, fie ca este un curs de calificare, un curs de initiere, de perfectionare sau unul de dezvoltare personala este un lucru bun, fiindca te ajuta sa stii mai multe si iti creste sansele de a ocupa un loc de munca mai bun sau de a avansa in cariera. O buna parte dintre cei care se inscriu la cursuri doresc insa sa participe doar la cursuri autorizate. Pentru acestia vom incerca sa explicam pe scurt ce inseamna un curs autorizat, care sunt avantajele participarii la un... [citeste mai mult]
Vom incepe prezentarea conceptului de “formare profesionala” cu definitiile gasite in DEX: FORMÁRE s. f. 1. acţiunea de a (se) forma; formaj; formatie (1); pregătire, instruire, educare.PROFESIONÁL, -Ă, profesionali, -e, adj. Care tine de o profesiune, privitor la o profesiune; care este legat de o profesiune Asadar, formarea profesionala este procesul de educare desfasurat in vederea deprinderii cunostintelor necesare pentru a lucra intr-o anumita profesie. Formarea profesionala incepe cu etapa de “Pregatirea profesionala” realizata prin pregatirea scol... [citeste mai mult]
Formarea profesionalaCAPITOLUL IDispozitii generaleArt. 192. - (1) Formarea profesionala a salariatilor are urmatoarele obiective principale:a) adaptarea salariatului la cerintele postului sau ale locului de munca;b) obtinerea unei calificari profesionale;c) actualizarea cunostintelor si deprinderilor specifice postului si locului de munca si perfectionarea pregatirii profesionale pentru ocupatia de baza;d) reconversia profesionala determinata de restructurari socioeconomice;e) dobandirea unor cunostinte avansate, a unor metode si procedee moderne, necesare pentru realizarea activitatilor prof... [citeste mai mult]