Procedura de atestare a calificarii si experientei profesionale dobandite in Romania pentru cei care lucreaza in strainatate

Recunoasterea in străinatate diplomelor de calificare obtinute in Romania e o problemă care ii preocupă pe tot mai multi romani. Cei plecati la muncă in străinătate sunt interesati să isi echivaleze calificările obtinute in Romania cu cele din tările in care lucrează, pentru a obtine un loc de muncă mai bine plătit. Acest lucru este posibil in baza Ordinul nr. 51/2007 al Ministrului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si al conventiilor international la care Romania a aderat.

Primul pas este obtinerea unui atestat care să dovedească calificarea, respectiv experienta profesională pe care o au.
 

În vederea obtinerii atestatului, cetătenii români, depun la directiile de muncă, solidaritate socială şi familie ale judetelor, respectiv a municipiului Bucureşti, personal sau prin împuternicit, pe bază de procură, o documentatie care va cuprinde următoarele:
 a) cerere-tip de solicitare a eliberării atestatului;
 b) documentul de identitate, atât în copie, cât şi în original;
 c) documentul care atestă calificarea dobândită în România, în afara sistemului national de învătământ, după caz:
 - certificatul de calificare/absolvire a unei forme de calificare/pregătire profesională, organizate în conditiile legii în vigoare la data eliberării acesteia (original şi copie);
 - adeverinta eliberată pe baza procesului-verbal al comisiei tehnice de încadrare şi promovare a muncitorilor pentru cei calificati prin practica la locul de muncă (original şi copie);
 - certificatul de competente profesionale, eliberat de un centru de evaluare autorizat conform legislatiei în vigoare (original şi copie);
 - cartea de meşteşugar, obtinută în conditiile prevăzute de actele normative în vigoare la data eliberării acesteia (original şi copie);
 - carnetul de muncă al solicitantului, prin care se dovedeşte că acesta a fost încadrat în ocupatia pentru care a obtinut calificarea şi pentru care se solicită atestatul (original şi copie);
 - copie/copii, certificată/certificate de către reprezentantul legal al angajatorului sau de către persoana împuternicită de acesta, a/ale paginii/paginilor din registrul electronic care cuprinde / cuprind înscrierile referitoare la persoana sa;
 - orice alt document, eliberat de angajator, care să ateste activitatea desfăşurată de solicitant şi vechimea în ocupatia pentru care acesta a obtinut calificarea, astfel cum rezultă din dosarul personal;
 - autorizatia eliberată de primărie, însotită de copia certificată a acesteia, pentru desfăşurarea de către persoane fizice a unor activităti economice în mod independent, potrivit legii;

d) modelul comun european de curriculum vitae, completat de solicitant; 

e) cel putin o scrisoare de recomandare eliberată de angajator/beneficiarul serviciilor, relevante pentru obtinerea atestării solicitate.

Pasul urmator: atestatul obtinut trebuie supralegalizat. Certificatele cărora li s-a aplicat apostila sunt recunoscute in statele care au aderat la Conventia de la Haga.