Mediul de afaceri din România a evoluat în ultimii ani atat in bine cat si in rau! Din anumite puncte de vedere putem spune ca a evoluat in bine deoarece firmele care au supravietuit au devenit mai competitive, profesionalismul angajatilor din multe firme a crescut iar clientii au beneficiat de produse/servicii de calitate crescuta. Din alte puncte de vedere evolutia firmelor si a mediului de afaceri a inregistrat si aspecte negative dupa aparitia crizei. Pentru cei care sunt angajati unul din aspectele negative importante a fost scaderea salariului iar al doilea faptul ca sarcinile la locul de munca au crescut. Mai exista multe alte aspecte negative, dar despre acestea nu vom vorbi acum.
Odata cu inchiderea unui mare numar de firme si cresterea somajului iar pe de alta parte ca urmare a scaderii generale a consumului firmele care au ramas pe piata au inceput sa caute solutii pentru a isi mentine profiturile la un nivel acceptabil. Una dintre solutii a fost imbunatatirea managementului resurselor umane care in multe companii a insemnat “mai multa munca pe bani mai putini”. Astfel multe firme s-au restructurat si s-au orientat catre angajatii policalificati, care pot raspunde cerintelor mai multor posturi, si care accepta un volum de munca mai mare si diversificat fara sa solicite mariri de salarii. Mai mult decat atat, tot pentru a reduce costurile multe firme au preferat sa concedieze personalul necalificat, sa faca recrurtari si sa angajeze personal bine calificat in loc sa investeasca in calificarea si perfectionarea angajatilor existenti.
Daca firmele cu capital strain si multinationalele care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei sunt pe deplin constiente de importanta calitatii angajatilor si de nivelul de pregatire a acestora, iar dupa aparitia crizei au profitat angajand la costuri reduse personal bine calificat ce a fost disponibilizat din alte companii in randul companiilor mici si mijlocii autohtone situatia este putin diferita:
- majoritatea organizatiilor nu au o strategie generală referitoare la instruirea angajatilor;
- atunci cand isi previzioneaza bugetele de venituri si cheltuieli pentru perioada urmatoare nu aloca fondurile necesare pregătirii angajaţilor;
- din dorinta reducerii costurilor, dupa aparitia crizei multe firme mijlocii au renuntat la specialistii proprii capabili să gestioneze corect problemele legate de resursele umane;
Fata de cazurile prezentate mai sus pe piata romaneasca mai intalnim si o alta situatie. La un nivel “inferior” se afla firmele care angajeaza in principal personal necalificat pe care il platesc cu salariul minim pe economie. Strategia acestor firme este de a face bani “pe moment” fara a fi preocupate de ceea ce se va intampla pe termen mediu si lung.
Din punct de vedere al celor aflati in cautarea unui loc de munca este important ca ei sa inteleaga ca o calificare este cea mai buna solutie pentru a avea sanse mai mari de a ocupa un loc de munca mai bine platit si stabil.