Managementul conflictelor

Ce înseamnă mai exact ‘’Managementul conflictelor’’?

Managementul conflictelor reprezintă capacitatea de a identifica și gestiona conflictele în mod rațional, corect și eficient. Pe scurt, reprezintă procesul de abordare a dezacordurilor care decurg, de exemplu, din opinii, obiective și nevoi divergente.

Conflictele la un loc de muncă sau într-o afacere sunt o parte naturală din aceste medii, iar oamenii trebuie să știe cum să înțeleagă și să rezolve conflictele. Toată lumea se străduiește să arate cât de valoroși suntem în cadrul unei companii, iar acest lucru poate duce uneori la dispute cu alți membri ai echipei.

Cele mai bune practici pentru managementul unui conflict

1. Fii conștient de existența conflictului

Fii atent la schimbările climatului la un loc de muncă și la orice semn timpuriu de dezvoltare a conflictului. Acesta poate fi ignorat numai dacă este puțin probabil să escaladeze. Să ignori un conflict poate fi cea mai bună opțiune inițial, însă în cele mai multe din cazuri nu va ajuta și va realiza o situație mai dificilă de rezolvat ulterior.

2. Consideră abordarea rațională într-un conflict

Rămâi calm și asigură-te că ești capabil să adopți o abordare atentă, rațională și imparțială a situației. Dacă ești implicat direct, poate este mai oportun să ceri altcuiva să se ocupe de problemă. Evită tentația de a adopta reacțiile instinctive de ‘’luptă sau fugi’’.

Evită comportamentul pasiv-agresiv – nu lua o poziție umilă și acceptă toate punctele de vedere, fie că sunt greșite sau corecte.

În plus, evită comportamentul agresiv – nu îmbrățișa o abordare autoritară și ascultă și alte argumente. În schimb, urmărește să adopți o poziție asertivă, discutând cu toate părțile implicate și ascultând toate punctele de vedere.

Ai grijă la utilizarea limbajului și a limbajului corporal în timp ce discuți cu alte persoane. Cel mai important, rămâi neutru și concentrează-te pe fapte.

3. Investighează situația

Fă-ți timp pentru a verifica ce s-a întâmplat, cine este implicat, cum se simt persoanele implicate și care sunt problemele descoperite. Nu sări la concluzii pripite.

Vorbește individual și confidențial cu cei implicați și asigură-te că le înțelegi punctul de vedere. Încearcă să identifici orice cauze adiacente conflictului care ar putea să nu fie vizibile de la început.

De exemplu, un coleg poate fi în conflict aparent cu colegii, dar cauza principală este percepția lor că un superior îi tratează incorect. Fii conștient de faptul că cei implicați pot avea percepții diferite despre aceeași situație.

4. Decide cum aplanezi conflictul

După cum ai examinat situația, decide care acțiune este cea mai indicată. Pune-ți următoarele întrebări:

- Este această problemă gravă sau relativ banală? Poate deveni serioasă?

- Ar trebui invocate disciplina organizațională prin departamentele de HR sau intentate proceduri de reclamare?

- Pot trata singur problema sau ar trebui transmisă unui superior?

- Sunt implicate și spețe juridice? În situația în care legea întră în joc, este recomandabil să consulți departamentul de Resurse Umane înainte de a lua orice măsură.

- Ar fi mai indicată participarea în gestionarea conflictului a unui reprezentant sindical, dacă există?

- Ar fi mai bine să iei singur o decizie asupra problemei sau ar fi utilă o întâlnire informală pentru a discuta problema? Vor accepta părțile implicate hotărârea ta?

- Este nevoie de timp pentru ca emoțiile și sentimentele angrenate în conflict să se atenueze înainte de a merge mai departe?

Răspunsurile la aceste întrebări te vor ajuta să decizi ce hotărâre să iei. Din motive variate, pot exista situații în care procesele formale, inclusiv procedurile legale pot fi invocate – dacă ai îndoieli, consultă departamentul de resurse umane.

Cu toate acestea, multe probleme pot fi rezolvate fără a recurge la acțiuni juridice costisitoare.

În cele mai multe din situații, o soluție mediată și convenită de comun acord va fi mult mai eficientă decât o soluție impusă legal, care poate lăsa toate părțile implicate într-o stare de nemulțumire.

5. Lasă pe toată lumea să își zică doleanțele

Dacă reușești să aduni toți membri implicați în conflict, este posibil să ajungi la o soluție satisfăcătoare. Adoptă o abordare pozitivă, prietenoasă și asertivă pentru întâlnire și stabilește regulile de bază pentru intervenție.

Comportamentul asertiv va încuraja persoanele implicate să își exprime gândurile în mod onest și deschis, să înțeleagă cauzele conflictului și să găsească soluții. Asigură-te că toată lumea are șansa de a-și exprima punctul de vedere.

6. Identifică opțiunile și stabilește o cale de acțiune

Aceasta este cea mai importantă și cea mai dificilă parte a procesului. Următorii pași ar putea să te ajute la găsirea unui numitor comun:

- Crează o atmosfera unde toate părțile implicate sunt încurajate să vorbească deschis și sincer.

- Ține minte că problemele emoționale sunt adesea în centrul conflictelor și prin urmare trebuie rezolvate.

- Fii atent la măsura în care te poți implica în discuție și poți controla întâlnirea.

- Aprofundează cauzele nemulțumirii.

- Identifică orice concepție greșită sau neînțelegere care blochează procesul.

- Încurajează-I pe cei implicați să își examineze poziția și să își identifice punctele comune cu ceilalți.

- Caută punctele care pot fi negociate și gasește soluții win-win care prezintă interes pentru toate persoanele implicate.

- Încurajează-I pe cei implicați să își exprime soluțiile pe care le preferă.

- Oferă timp pentru reflectare asupra situației.

- Evaluează fiecare opțiune și ajută-I pe cei implicați să cadă de acord în legătură cu cea mai bună cale de urmat.

- Asigură angajamentul tuturor celor implicați față de orice acord și conveniți asupra unui punct de revizuire.

Dacă nu se înregistrează progrese, o perioadă de reflecție poate ajuta, dar în cele din urmă poate fi necesar să fie implicată o persoană din exterior sau să se ia în considerare asistența din partea unui specialist în mediere sau de arbitraj. În aceste cazuri dificile, în care un consens complet este imposibil ar trebui să urmați o cale acceptabilă pentru toată lumea.

7. Consideră adoptarea unor strategii preventive în viitor

Gândește-te la lecțiile care pot fi învățate din conflict și la modul în care a fost gestionat. Ce s-ar putea face mai bine data viitoare? Cum v-ați putea dezvolta abiliățile de gestionare a conflictelor? Poate luați în considerare urmarea unor cursuri de dezvoltare profesională și personală privind tehnicile de influențare, medierea sau tehnici de soluționare a disputelor pentru dumneavoastră sau pentru mediul de lucru.

Luați în considerare ce acțiuni pot fi luate pentru a îmbunătăți relațiile de lucru și pentru a încuraja o cultură a comunicării și consultării deschise.

Despre proiect: Global Commercium Development SRL in parteneriat cu Agentia pentru Ocuparea Fortei de Munca Prahova, Agentia pentru Ocuparea Fortei de Munca Tulcea, Optimcode Integration si Agrafics Communication implementeaza in perioada septembrie 2021 – septembrie 2023, proiectul ‘’ABILitati pentru TINEri, ABILitati pentru un viitor sustenabil!’’, avand ca obiectiv cresterea gradului de ocupare si a nivelului de competente a cel putin 1052 tineri NEETs someri, cu varsta intre 16-29 ani, inregistrati la Serviciul Public de Ocupare, cu rezidenta in regiunile SV Oltenia, Sud Muntenia si Sud Est, prin asistare complexa & integrata (informare, formare, servicii specializate pentru ocupare, dezvoltare afaceri etc.)

Activitatea urmareste stimularea ocuparii prin diferite servicii asigurate tinerilor NEET – fiind adresata tuturor tinerilor NEETs pentru toate nivelurile de ocupabilitate, inclusive celor de nivel A ‘’usor ocupabil’’.

Serviciile specializate oferite in cadrul acestei activitati constau in:

- Activitati de mediere pentru intrarea pe piata muncii a tinerilor NEETs din regiunile vizate, pentru cel putin 1052 de tineri NEETs;

- Organizarea de sesiuni de consiliere profesionala/dezvoltare personala si cresterea stimei de sine pentru cel putin 1052 de tineri NEETs;

- Organizarea a cel putin 9 burse de munca pentru tinerii NEETs in cele 3 regiuni vizate.

Beneficiaza si tu de aceste oportunitati gratuite de dezvoltare personala si profesionala!

Contacteaza-ne: https://forms.gle/e6Y3QQCW8F2NgQ9y6


Disclaimer: Acest articol a fost adaugat de firma Optimcode Integration si nu reprezinta oficial punctul de vedere sau pozitia administratorului portalului e-calificare.ro”